Slušnosť je elementárna výbava z doby ranného detstva. (Ladislav Špaček)
V dnešnej dobe slušnosť chýba. Rodičia, škola, život nás neučia ako byť slušnými, ale skôr ako byť dravými, arogantnými, sebeckými. Ľudom chýbajú už základné znalosti slušného správania. Je úplne zbytočné, že viete kde si máte položiť kabelku, keď sa pri vstupe do miestnosti nahlas nepozdravíte.
Väčšina ľudí si svoj problém ani neuvedomuje a robia pri pozdrave množstvo chýb. Tou najväčšou je, že sa nepozdravia vôbec. Neprejavia tak úctu druhej osobe, ktorá môže mať zo stretnutia zlý a nepríjemný dojem.
Keď prichádzame k osobe, ktorá nám je známa, snažíme sa s ňou nadviazať očný kontakt, usmejeme sa a nahlas sa pozdravíme. „Dobrý“ a „Zdravím“ nie je pozdrav, ak neviete či si s danou osobou tykáte alebo vykáte, radšej sa pozdravte „Dobrý deň“. Úsmev je veľmi dôležitý, nič nestojí a ďalšia komunikácia sa bude niesť v pozitívnom duchu.
Pozor! Menej významná osoba sa zdraví ako prvá, podriadený zdraví šéfa, muž ženu, mladší človek zdraví človeka staršieho. Pri podaní rúk je to však naopak, ale o tom niekedy nabudúce.
Pokiaľ druhá osoba (menej významná) sa nepozdraví z rôznych dôvodov, netreba mlčať. To, že niekto nie je slušný (alebo Vás nevidel) je jeho problém. Vy viete čo sa patrí, takže smelo do toho – pozdravte sa. Zabudnite na ješitnosť, je jedno kto bol prvý, dôležité je, že vy viete, že pozdraviť sa je slušnosť.
Pozdravenie na pracovisku podlieha pravidlám:
- pri vstupe do budovy/miestnosti/ výťahu = zdraví sa prvý vstupujúci,
- podriadený – nadriadený = zdraví sa prvý podriadený,
- zamestnanec – klient/hosť = zdraví sa prvý zamestnanec.
Vo všeobecnosti platí, že pri vstupe do miestnosti sa vždy prvý zdraví vstupujúci. Nie je to jednoduché, ak sú v miestnosti neznámi ľudia, ale od Vášho pozdravu závisí veľa. Pozdrav má byť jasný, zreteľný, primerane hlasný, tón hlasu má byť priateľský a úctivý. Ak sa pozdravíte nesmelo, chladne a arogantne, nečakajte, že k Vám ľudia budú milí a priateľskí. Verte si a nehanbite sa, aj keď nechcete zbytočne upútavať pozornosť, ľudia si všimli, že ste prišli, ani keď zatvoríte oči sa to nezmení a oni nezmiznú.
Pokiaľ sedíme a niekto nás príde pozdraviť, zo stoličky sa postavíme a ak to situácia vyžaduje, podáme pri pozdrave aj ruku. K osobe sa pristupuje vždy spredu, to znamená, že blížiacu osobu, ktorá sa Vám chce pozdraviť, by ste mali zbadať skôr. Ak k Vám osoba pristúpi od Vášho chrbta, aj tak sa postavte, usmejte a pozdravte, lebo VY viete, čo sa patrí.
Ďalšou samozrejmosťou je slušná odpoveď na pozdrav. Neodzdravenie sa je rovnaká neslušnosť ako nepozdravenie sa. Prirodzene pokiaľ vstúpite do miestnosti plnej zákazníkov, nečakajte ich zborovú odpoveď sprevádzanú úsmevom a potleskom. V takej situácií je pozdrav skôr formalitou a odpoveď skôr vecou pocitu. Pokiaľ sa neznámy na Vás pozerá, tak sa mu odzdravte, aj keď by ste sa mali odzdraviť ako jediný. Nehanbite sa za to, že ste slušný.
Okrem pozdravu by ste bežne mali používať slová ako ďakujem, prosím a prepáč.. ale to už viete, že?
Pozri FB: Etiquette & LifeStyle
Celá debata | RSS tejto debaty