5. pravidlo: Internetová komunikácia má svoje pravidlá.

15. januára 2016, mary, 10 dňová výzva

Dnes oslavujeme! Konečne máme za sebou polovicu z 10-tich pravidiel. Dúfame, že ste ich poctivo aplikovali do svojho života. Napíšte nám Vaše skúsenosti. Dnes sa budeme venovať internetovej komunikácií a pravidlu číslo 5.

 

5. PRAVIDLO: Internetová komunikácia má svoje pravidlá.

 

V dnešnej dobe uprednostňujeme pred písaním listov a pohľadníc, písanie emailov, postov na facebooku, správ na whatsappe či anonymné komentovanie v diskusiách.

Aj keď je internetová komunikácia menej formálna, má svoje pravidlá, ktoré by ste mali dodržiavať. Nepodľahnite čaru anonymity a dajte si záležať na tom, komu a čo píšete, správajte sa tak, aby ste druhým neubližovali.

Ak sa už rozhodnete niečo napísať, skontrolujte si po sebe každú správu, aj obsah aj gramatiku. Dodržujte pravidlá diskrétnosti, nepreposielajte správy bez vedomia pôvodného odosielateľa.

Ak píšete email, dajte si záležať, aby bol predmet emailu stručný, jasný a výstižný (skúste sa zmestiť do 4 slov). Názov emailovej adresy, nicknamu, či prihlasovacieho mena by mal zodpovedať Vašej osobnosti, vyvarujte sa infantilným pomenovaniam typu jaskyňka, broskyňka 321 a pod.. Pracovný email by mal byť tvorený menom a priezviskom. Ľudia často mylne predpokladajú, že pracovné maily zaslané pod ich menom sú ich vlastníctvom, pozor, email napísaný pod hlavičkou spoločnosti či inštitúcie nie je súkromný a môže byť ľahko kontrolovateľný.

Základné atribúty emailu sú predmet, pozdrav, oslovenie, popis problematiky (vlastný text), pozdrav, podpis a kontaktné údaje. Dajte si pozor akým štýlom sa vyjadrujete, adresát správy Vás nevidí, ani nepočuje Váš tón hlasu. Úhľadne a slušne napísaný text má u adresáta lepšiu odozvu, ako text na ktorom ste si nedali záležať. Pokiaľ píšete do cudzej krajiny, snažte sa vyhnúť používaniu diakritiky. A mimochodom, email nie je chat.
V písomnej komunikácií zabudnite na to, že CapsLock vôbec existuje. Nepoužívajte veľké písmená, budia dojem, že KRIČÍTE. A taktiež, skúste nepoužívať viac ako jeden výkričník (teda ak vôbec nejaký výkričník potrebujete)!!!!!!!! Píšte jasne, vecne a zrozumiteľne.
Do formálnej komunikácie taktiež nepatrí farebné písmo, emotikony, zbytočne veľké súbory a preposielanie spamov.

Poslednou dôležitou povinnosťou v rámci internetovej komunikácie je povinnosť odpovedať na každý email, či správu, ktorú dostanete, a to aj vtedy, keď to príjemca nečaká. Nebuďte však netrpezlivý, nikto nie je povinný na Váš email reagovať okamžite.

 

Apropó, gramatika, slovo hamba/môžme neexistuje, existuje slovo hanba a môžeme, rozlišujeme s/z, sami/radi/oni (mužský rod množné číslo), samy/rady/ony (ženský rod, mužský rod neživotný, stredný rod) a samozrejme, ak ide o prídavné meno v množnom čísle v nominatíve, píšeme ho s mäkkým i.

 

Aký je Váš štýl písania? Čo najviac neznášate v rámci elektonickej komunikácie? Zapojte sa s Vašimi názormi a postrehmi do diskusie aj na stránke Etiquette & LifeStyle.