„Výťahová“ etiketa alebo čo sa robí vo výťahu

30. novembra 2015, mary, Etiketa

V etikete platí všeobecné pravidlo, že spoločensky menej významná osoba (v rámci páru muž – žena je spoločensky menej významná osoba obvykle muž) vstupuje do nebezpečných priestorov ako prvá. Muž má za úlohu skontrolovať situáciu a ochrániť ženu pred nebezpečenstvom. Väčšinou ide o situácie, kedy sa vstupuje do neznámych priestorov, reštaurácií, pohostinstiev, kasín a pod. V minulosti sa dané pravidlo vzťahovalo aj na vstup do výťahu. Muž musel skontrolovať laná a zistiť či je kabína na danom poschodí.

Výťahy sa zmodernizovali, laná kontrolovať netreba a etiketa sa sa situácii prispôsobila. Dnes sú výťahy bezpečnejšie, mužova úloha sa zmenila, muž by mal ženu ochrániť pred novou hrozbou a to možnosťou skoršieho zavretia výťahových dverí. Muž je povinný zabezpečiť, aby sa dvere nezavreli, resp. ak by sa náhodou zavreli, aby privreli muža a nie ženu. Spoločensky významnejšia osoba sa musí cítiť prijemne a zavrznutie/privrznutie do dverí moc príjemné nie je. Samozrejme, ak sa jedná o staršie budovy, staršie typy výťahov a pod., pravidlo bezpečnosti má prednosť pred pravidlom väčšieho komfortu.

Ďalšie pravidlá „výťahovej“ etikety:

V mojich začiatkoch som sa dostala k článku, ktorý hovoril, že do výťahu zásadne vstupuje ako prvý muž ako ochranca ženy. Potom ako som si tento článok prečítala, som ďalšie mesiace nacvičovala kolegov, že ja som dáma a padnúť dole s výťahom majú oni, takže chlapci, ospravedlňujem sa, mala som neaktuálne info :). A sestra, priateľ a ďalší kamaráti, prepáčte tiež :).

 

Pozri FB: Etiquette & LifeStyle